Stabiliseringsprojekt Automationuppstart Schuttle

Datum:

Kategori:
Schuttle, kundcase

Bransch: Retail

1. Bakgrund

Kundens utmaning: Kunden startade upp en ny logistikenhet med en Schuttle-lösning för styckeplock. Projektet gick däremot inte enligt plan och man var långt ifrån sina produktionsmål. Högsäsongen närmade sig och man såg inte att man skulle kunna uppnå tillräcklig kapacitet inför högsäsong på egen hand.

Målsättning: Utveckla processer, lagerstyrning, daglig styrning, ledningsmetodik samt lastbalansering av orderflöden.

2. Analys & Utvärdering

Nuvarande situation: Låg kapacitet, låg produktivitet och en allmänt ostyrd verksamhet. Avsaknad av tydliga inarbetade processer.

Identifierade problemområden: Efter process walk through identifierades 170 felaktigheter och processavvikelser.

3. Lösning

Implementerade åtgärder: Övertagande av styrning och ledning av verksamheteten under 4 månaders tid för att snabbt implementera och förändra processer. Omarbetad orderallokering för att förbättra lastbalansering i lagret mellan automatiserade processer och manuellt plock samt konsolidering. Ny planerings- samt daglig styrningsmetodik.

Verktyg och metoder: Daglig Kapacitetsplaneringsmodell (DCP), Value Stream Mapping, Daglig lednings metodik, Operationell styrning och ledning av verksamheten enligt Pokayoke-standard.

4. Resultat

Mätbara förbättringar:
Kapacitet: + 85 %
Produktivitet outbound: +73 %
Produktivitet inbound: +62 %

Kundens feedback: En räddad högsäsong och en verksamhet stabil nog för övertagande.

5. Slutsats

Långsiktiga effekter: En utvecklingsplan för den nya organisationen samt plan för utvecklingssteg.

Kontaktuppgifter

Är du intresserad av att veta mer om caset eller vill diskutera möjligheter för din egen verksamhet, kontakta vårt Customer Success-team nedan.

Pokayoke - Tjänster
Translate »